Rariteter fra samlingen: Verker av Victor Massé
Victor Massé (1822-1884) var en fransk komponist fra romantikken. Han var elev på konservatoriet i Paris. Han vant «Prix de Rome» for sin cantate Le rénégat de Tanger (Frafallet av Tangier) og han fikk et treårs statsstipendium og reiste til Roma. Her komponerte han en italiensk opera: La favorita et la schiava (Favoriten og slaven). Tilbake i Paris, ble ham kjent for sine sanger og romanser, noen av dem basert på Victor Hugos dikt. Han debuterte i 1852 på La Opéra Comique med operaen La chanteuse voilée (Den tilslørte sangerinne), deretter i 1853 Les noces de Jeanette (Jeanettes bryllup) som er hans mest berømte opera. I 1855 hadde Les saisons (Årstidene) premiere og i 1856 La reine Topaze (Dronning Topaze), blant andre operaer og operetter. I 1860 ble Massé kordirigent ved «Grand Opera» og i 1866 lærer i komposisjon ved Paris konservatoriet. I 1871, ble han medlem av det franske Akademiet. Noen av ariene fra hans operaer er kjente for sin store virtuosisme og krevende teknikk, og de er repertoar for «coloratura» sangerinner.
Siden premieren i 1854 har Les Noces de Jeannette høstet stor popularitet. Bare i Frankrike har det blitt fremført mer enn 1400 ganger. Det er utrolig at et verk som en gang var så kjent, har blitt glemt og sjelden blir oppsatt i vår tid. Den første plateinnspillingen av operaen i sin helhet er fra 1921 med Ninon Vallin i rollen som Jeannette. Nesten alle sangere som har fått spilt inn plater med Masses musikk er fra perioden ca. 1900-1935 og fra operahuset i Paris L’Opera Comique.
Noen av platene vi presenterer her inneholder de samme ariene. Det gir muligheten til å kunne lytte til forskjellige versjoner som viser ulike estetiker og musikalske skoler fra samme periode. Noen av disse platene er ekstremt sjeldne. En av dem er versjonen av arien Margot lève ton sabot innspillt av sangeren Melgati. Platen er utgitt i Paris av Disques Aspir. Aspir platene har mangle likheter til Pathé-sine plater, da de på samme måte som de første Pathé spiller innefra og ut. De er inngravert vertikalt og det brukes en spesiell nål for å lese dem. Noen av disse platene er nå tilgjengelig for både operaelskere og musikologer som er interessert i denne typen repertoar eller musikalske oppførelsespraktiker i det 20. århundrene.
Flere artikler