Byens vognmenn
Hestene holdt byens transportsystem i gang. Mange bedrifter, private og kommunale, hadde sine egne hester, staller og kusker. En gruppe blant disse var vognmennene. De hadde én eller flere hester og drev transportforretning på kommunal bevilling.
Byen hadde to slags vognmenn. Arbeidsvognmenn var navnet på de som fraktet varer, byggematerialer og alt annet som skulle transporteres og forflyttes i en by. Disse erstattet etter hvert hestene med biler.
De som fraktet personer, ble kalt «vognmænd med personbefordring» eller «stadsvognmenn». Vognmennene hadde hestedrosjer, vogner og kjerrer, med seter for frakt av personer. Vognmannsskyss med hestedrosje var for dyrt for de fleste, og ble et tilbud til de mer bemidlede. De større vognmannsforretningene hadde også spesialvogner til bryllup og begravelser.
Anders Svela Vognmandsforretning
Den mest kjente vognmannsforretningen i Stavanger var Anders Svela. På mange eldre bilder fra større begivenheter i Stavanger legger man merke til noen fine kjøretøyer forspent hvite hester. Dette er hestene til Anders Svela Vognmandsforretning. I en periode på 75 år var Svelas hester og kjøretøy i sentrum i de fleste viktige begivenheter i byens liv: kongebesøk, statsbesøk, besøk av kjente kulturpersonligheter og vitenskapsmenn, bryllup og begravelser. For byens øvre sosiale lag, var bare det beste godt nok, og det beste det var vognmann Svela og hans staskjøretøyer.
Anders etablerte sin forretning i 1873 i Bredbakken 4. I 1892 flyttet forretningen til Bergelandsgata 31. Etter hvert utvidet han også med Bergelandsgata 28 og 30. Ved Svelas død i 1921, overtok sønnene. I 1939 ble imidlertid den ene sønnen sparket av en av hestene og ble lam. Driften ble da overtatt av andre. Etter krigen gikk driften fort nedover, og bilen fortrengte hestene i alle sammenhenger, og i 1948 var det slutt.
Svelas vognpark var stor med vogner for enhver anledning. Hovedstammen besto av kongevognen, de tre begravelsesvognene, de to brudevognene, åtte landauere, kupévognen og en kalesjevogn. I tillegg hadde Svela noen «charabanger» (char-à-banc) og triller for enklere personbefordring og en rekke arbeidskjerrer og -vogner av ulike typer. Stasvognene ble kjøpt i Danmark, mens de enklere kjøretøyene ble laget lokalt. Flere ble produsert hos vognverkstedet Holmegaard & Svendsen i Kirkebakken i Stavanger.
Vognmanns- og transportforretninger i Stavanger i 1917
Abrahamsen, Sven, Valberget 17 | Oftedal, Ole Johan, Kalhammeren 34 |
Andersen, Edv., Løkkeveien 85 | Omdahl, Martin, Spilderhaugsmauet 1 |
Andersen, Jonas, Waisenhusgata 51 | Pedersen, Martin, Nedstrandsgata 35 |
Egeland, Torkel, Ryfylkegata 22 | Pedersen, Osmund, Haugvaldstadgata 37 |
Gabrielsen, Sivert, Høgsfjordgata 3 | Petersen, M., Wessels gate 10 |
Haarr, Henrik, Stiftelsesgata 24 | Pettersen, H., Muségata 42 |
Helle, St. Svithunsgata 9 | Ree, Hans Thorsen, Brødregata 4 |
Imsland, H., Engelsmindegata 24 | Revem, Peder A., Klinkenbergbakken 24 |
Karlsen, Jens, Prinsens gate 10 | Sandgren, K. N., Rosenkrantz gate 34 |
Knudsen, P., Muségata 8 | Svela, Anders, Bergelandsgata 28 |
Kvie, Karl, Stiftelsesgata 21 | Stavanger Visergut- & Transportforretning, Skansegata 9 |
Larsen, Hjalmar, Oscarsgata 96 | Tvedt, Endre L., Møllegata 60 |
Midtbøe, C., Normansgata 39 | Ulstrup, E., Skagen 40 |
Midtbøe, Petter, Storhaugveien 34 | |
Nilsen, Sven, Muségata 15 |